Koristite li sigurnosni pojas | Auto kuća – Desetka plus
28 August 2014
28 August 2014,
 6

Sigurnosni pojasevi, nasloni za glavu i vazdušni jastuci su osnovni faktori zaštite vozača i putnika u trenutku saobraćajne nezgode. Stoga je zakonska obaveza vozača i putnika da koriste sugurnosni pojas u toku vožnje.

Najveći broj saobraćajnih nezgoda dogodi se pri brzinama od 50-60 km/h, što poređenja radi jačina udarca kao da ste pali sa petog sprata. Kod čeonog sudara pri tim brzinama, za putnike koji nisu vezani, vrlo je mala mogućnost da će preživeti saobraćajnu nezgodu. Kod čeonog sudara, vozilo se trenutno zaustavlja, a tela vozača i putnika nastavljaju da se kreću brzinom kojom se vozilo kretalo pre sudara. U tom je momentu funkcija sigurnosnog pojasa da zadrži vozača i putnike u sedištima, te time spreči izletanje iz vozila ili udarce telom o unutrašnje delove vozila. Stoga korištenje sigurnosnog pojasa smanjuje smrtnost u saobraćajnim nezgodama za 40-50%, za vozača i suvozača, dok za 25% za putnike na zadnjim sedištima.

Pored vezivanja sigurnosnih pojaseva potrebno je i da nasloni za glavu budu pravilno podešeni. Pravilno podešen naslon podrazumeva da gornja ivica naslona po mogućnosti bude u visini temena glave, a ne niže od visine očiju i da naslon bude blize potiljku. Svrha naslona za glavu je smanjen rizik od povreda glave i vrata pri naletu drugog vozila, udari pozadi. Naslon tada onemogućuje trzaj glave unazad i sprečava ozlede ili lom vratnih pršljenova.

Da bi sigurnosni pojas imao potpunu funkciju, potrebno je da se koristi na pravilan način.

Prvo podesino naslon sedištu u uspravan ili blago nagnut položaj prema nazad ,što nam omogućava da leđa u potpunosti naležu na naslon sedišta. Zatim sigurnosni pojas razvučemo preko prsa, a donji deo preko stomaka. Pri tome moramo paziti da deo sigurnosnog pojasa koji prelaz preko grudnog koša ne bude preblizo vratu. To podešavamo na stupu vrata vozila, alkom kroz koju prolazi sigurnosni pojas. Sigurnosni pojas mora čitavom svojom širinom nalegati na naše telo, odnosno ne sme biti usukan, a u džepovima ispod pojasa ne smeju se držati čvrsti predmeti, mobilni telefon, olovke, naočare i slično. Takođe, nije dozvoljeno fiksirati sigurnosni pojas štipaljkom ili nekim drugim predmetom, tako da bude odmaknut od grudnog koša. U tom slučaju pojas gubi svoju funkciju, a i sam može izazvati povredu grudnog koša prilikom sudara.

Kazna za nekorištenje sigurnosnog pojasa u toku vožnje je 5000 din, mada pojas ne bismo trebali koristiti zbog policije odnosno ne plaćanja kazne, već zbog sopstvene bezbednosti. Takav motiv i svest o važnosti sigurnosnog pojasa u srhu sopstvene bezbednosti spasiće mnoge živote.

Koji su vaši osnovni motivi vezivanja sigurnosnog pojasa?

6 responses on “Koristite li sigurnosni pojas

  1. Sasa says:

    Dosta korisnih informacija a da pojas glavu cuva valjda smo svi shvatili.

  2. nenad says:

    Kod starijih vozila, koji nemaju dobra sedista i naslone za sedista, koriscenje pojasa nosi vise opasnosti nego nekoriscenje. Dosta ljudi je polomilo kicmu, ali ne prica se mnogo o tome. Pojasi imaju ulogu samo u kompletu sa sedistima.

  3. Obiraf says:

    O sigirnosnim pojasevima se, kroz medije, nešto značajnije govori tek kada neko strada zbog nekorišćenja istih. Toliko o favorizovanju povećanja svesti kod vozača i onih koji se voze u kolima kod nas a u cilju prevnecije i smanjenja posledica usled saobraćjnih nezgoda.

  4. Nisu problem pojasevi, vec neprilagodjena brzina vožnje. Ali, o tome se ne uči na polaganjima, već na žalost, kod većine vozača, kada se našu u delikatnim situacijama, moraju improvizovati, a onda je već kasno.

  5. Prema nekim evropskim istraživanjima, pravilna upotreba univerzalnog sigurnosnog pojasa može spasiti više od 7.000 života i sprečiti skoro 450.000 povreda svake godine u Evropi.

    Značajno smanjenje rizika, od smrtnog stradanja vozača i putnika (od 40 do 50%) se može ostvariti korišćenjem sigurnosnog pojasa na prednjim a oko 25% na zadnjim sedištima.

    Vazdušni jastuci u kombinaciji sa sigurnosnim pojasevima su veoma efikasni u zaštiti vozača i putnika za vreme saobraćajne nezgode. Efikasnost ovih bezbednosnih elemenata je maksimalna ako su oba elementa aktivna.

    I ne samo zato je veoma važna primena odgovarajućih sigurnosnih pojaseva. Dajkle, pojas glavu čuva, u vožnji deluje bukvalno tako.

  6. Petar says:

    U gradskoj vožnji pojas nema tolike svrhe, vrebaju stalno opasnosti od nekoga ko će izleteti iz sporedne ulice i zakucati se u vaša bočna vrata, verovatnoća da vam pojas spaso život je nikakva, a kad nemate pojas imate šanse da naglo skočite na suprotno sedište i preživite(pričam iz ličnog iskustva).. Vozači koji su niži rastom koriste pojas tako što im prolazi pored samog vrata, prilikom sudara sigurno ostaju bez glave (skoro žena ostala bez glave u Užicu).. Vozači koji su visoki, pojas im prelazi preko ramena ili nadlaktice, prilikom sudara garantovano imaju polomljene kosti ruku.. a kazna od 5000 dinara nekoga ostavlja gladnog a možda mu je to što nije stavio pojas spasilo život…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *