Ograničenje od 50km/h – veća šansa za pešake | Auto kuća – Desetka plus
5 July 2014
5 July 2014,
 6

Prošle godine u saobraćajnim nezgodama u našoj zemlji poginulo je 160, a povređeno 2.416 pešaka. I dok statistika pokazuje da se broj poginulih i povređenih vozača i putnika u vozilima polako ali sigurno smanjuje, broj unesrećenih pešaka kod nas je skoro konstantan, a čak se i povećava, pa je tako u 2013. pet pešaka više izgubilo život u odnosu na 2012. Ako posmatramo period od pet poslednjih godina, smrtno stradala su 842 pešaka.

Problem stradanja pešaka imali su u vidu i predlagači Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji su ograničenje brzine u naselju smanjili sa nekadašnjih 60 na 50 km/h. Razlog je vrlo jednostavan jer se više od 90% nezgoda sa pešacima dešava u naselju. Novim propisima iz 2009. uvedene su i neke posebne kategorije (zona škole, zona 30) u kojima je brzina vozila dodatno ograničena na maksimalnih 30 km/h. Ovu promenu ograničenja u naselju većina vozača dočekala je sa negodovanjem, jer smatraju da od tih 10 km/h koliko moraju sporije da voze na ulicama, ima više štete nego koristi. Oni veruju da se tako saobraćajni tokovi dodatno usporavaju i da se stvaraju gužve. Međutim, da nisu upravu pokazuje nauka ali i višegodišnje iskustvo zemalja koje odavno imaju restriktivnu meru ograničenja, i u kojima je ona pokazala dobre rezultate.

Pošto su pešaci kao ranjiva kategorija učesnika u saobraćaju veoma ugroženi potrebno je istaći da sa povećanjem sudarne brzine raste i rizik od nastanka smrtnih posledica:

  • pri brzini od 30 km/h gine 10% pešaka;
  • pri brzini od 40 km/h gine 20% pešaka;
  • pri brzini od 50 km/h gine 40% pešaka;
  • pri brzini od 60 km/h gine 80% pešaka.

U slučaju da sudarna brzina u trenutku sudara s pešakom bude preko 80 km/h, šanse da pešak preživi su veoma male.

Podelite ovaj tekst sa svojim prijateljima kako bismo svi zajedno učinili barem malu podršku bezbednosti saobraćaja. Auto škola Desetka plus vam se na tome zahvaljuje.

6 responses on “Ograničenje od 50km/h – veća šansa za pešake

  1. milan5 says:

    Po ovoj Vašoj logici, onda je najbolje da ne vozimo kola uopšte, jer u tom slučaju 100% pešaka neće biti ugroženo. Ipak, valjda Vam je jasno da je to besmisleno. Ograničenja u Srbiji su na neverovatno niskom nivou, 90% teritorije ima ograničenje do 50 km/h, a veoma često i manja. Da se ugledamo na neke EU zemlje, podigli bi ograničenja (ili ukinuli) na autoputevima, na magistralnim putevima i svim drugim mestima gde to uslovi dozvoljavaju, a povećali bi iznose novčanih kazni i policija bi kontrolisala brzinu na mestima gde je to potrebno, a ne bi nalazili samo mesta gde znaju da postoje nelogična ograničenja i bespotrebno maltretiraju vozače (npr. postoji neprebrojivi pravci gde su ograničenja 40 km/h). Ograničenje od 40 km/h nema nikakvo logično objašnjenje, niti opravdanja, osim u krugu od 100m od škola. Na svim drugim mestima je to čisto zamajavanje.

    Razmislite malo pre nego što nešto napišete, a ne samo da prepisujete šta nepismeni ljudi sa Saobraćajnog fakulteta pišu.

    U Srbiji je za prelazak prosečnih 100 km potrebno 2 sata, a u Italiji, Nemačkoj, Francuskoj… do 90 minuta. Zašto? Ne samo zbog boljih puteva i automobila, već zbog logičnijih ograničenja. Pa nama je na autoputu ograničenje 80!!!! Umesto generalnog smanjivanja dozvoljene brzine, ona se treba smanjiti samo na mestima gde je to opravdano, a na svim ostalim se ona mora uskladiti sa potrebama modernog društva. Putevi, automobili, automobilske gume, kočnice i sve drugo se ne pravi više kao što se pravilo pre 30 godina, već je sve mnogo napredovalo. Umesto da taj napredak iskoristimo (kraći su zaustavni putevi, preglednost u saobraćaju je bolja, farovi dalj eosvetljavaju, kola bolje leže na putu i drže pravac u krivini…), mi smanjujemo ograničenja koja je neko izračunao za jugiće!? Definitivno idemo unazad takvim postupcima.

    • Auto kuća - Desetka plus says:

      Poštovani Milane, hvala na komentaru koji ste poslali. Cilj ovog teksta je bio da se predstave neki službeni statistički podaci i kako bismo podigli svest o bezbednosti saobraćaja. Svakako ćete se složiti sa nama da ni jedan ljudski život nije vredan 5 minuta vremena koje ćete uštedeti bržom vožnjom.

  2. Boban says:

    Da i ja kazem neku o ovoj temi sve dok se stoka ne nauci da prelazi put na za to vidno obelezenim pesackim prelazima i kada budu postovali onog zelenog ciku na semaforu slaba vajda vam je od smanjivanja brzine jel poredjenje sa svakom zapadnom zemljom gde je saobracajna kultura na visokom nivou je besmislena.

  3. Sigurnosne kamere i automatski sistem slanja kazni na kućne adrese, i naravno plaćanje bez korupcije. Tada je manje bitno da li je 50 ili 70km, jer kamera beleži pretupnika, a Srbin je poznat po tome kad ga lupiš po džepu ponaša se kao bela lala.

  4. Sasa says:

    Samo stroga kaznena politika moze da nas disciplinuje da se ponasamo odgovorno u saobracaju poginulih i povredjenih ce biti sve manje.

  5. nenad says:

    treba malo i pesaci da pripaze na svoje ponasanje, prelaze, kada hoce i gde hoce. Pesacki prelaz na 20-30 metara, ali ne, oni hoce da predju van njega. Nekada nije moguce toliko sporo da se vozi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *